Alle huisartsen binnen de regio Oost-Brabant organiseren gezamenlijk de wachtdienst. Een operator uit de noodcentrale stelt een aantal vragen en geeft verdere instructies, afhankelijk van je gezondheidstoestand.
Meer details vind je hieronder.
Hoe verloopt een gesprek met 1733?
De operator kan je aanraden om naar de huisartsenwachtpost te gaan.
Wanneer uit hun triage blijkt dat je naar de huisartsenwachtpost kan komen, staat hier een team van meerdere artsen klaar om jou snel te helpen. Je hebt er als patiënt alle belang bij om zelf naar de wachtpost te komen omdat de wachttijden voor huisbezoeken sterk kunnen oplopen. Van elke raadpleging krijgt je huisarts een verslag toegezonden.
De operator kan in bepaalde gevallen een dokter van wacht naar je huis sturen.
Wij leggen huisbezoeken af als ze medisch echt nodig zijn, hiervoor werden 6 uitzonderingen voorzien in de medische protocollen (palliatieve patiënten, woonzorgcentra,...) .
een huisbezoek prioritair: de arts zal binnen 2 uur ter plaatse zijn. Lukt dit niet, komt er een ziekenwagen.
een huisbezoek gepland: de arts zal zo snel als mogelijk ter plaatse komen. De wachttijden zijn onderhevig aan het aantal huisbezoeken, het verkeer, e.a.
Van elk huisbezoek krijgt je huisarts een verslag toegezonden.
De operator kan een ziekenwagen sturen.
Als de situatie ernstig blijkt of de huisarts van wacht niet tijdig tot bij jou kan komen, zal de operator een ziekenwagen sturen.
De operator kan voorstellen om te wachten tot je eigen dokter consultatie houdt.
Tijdens de week kan je overdag terecht bij je eigen huisarts. Indien je klachten verergeren, bel je terug naar 1733.
Nog geen vaste huisarts? Zoek een huisarts op www.khobra.be.
Geen telefonisch medisch advies
Er wordt geen medisch advies gegeven via telefoon, wel wordt u tijdens de openingsuren van de wachtpost medisch getrieerd door een daarvoor geschoolde operator.
Wachttijden
Wegens de grote omvang van het wachtgebied kunnen de wachttijden voor huisbezoeken wel eens oplopen.